Runhome Yoga Workshop

a6c62129-60b3-4e2c-80a9-c80eb3f78cb8 Runhome Yoga

Lørdag den 25 januar afholder jeg min første Runhome yoga-workshop og jeg glæder mig helt vildt, til at dele det bedste jeg har lært med 18 skønne kvinder.

Jeg har “kogt” det vigtigste fra mit yogaliv ned til en koncentreret essens af simple men meget effektive øvelser. Jeg giver det videre, som jeg kan mærke virker på mig selv hver morgen. Mit mål er, at gå ud af døren med nærvær og ro i min krop og i mit hovede, så kan dagen og livet kun blive godt. Og mit liv bliver endnu bedre, hvis jeg kan inspirere andre til at opleve samme ro og nærvær.

Og netop  “Øget nærvær og Ro i dit liv”, er workshoppens tema. Hvor kan vi finde det?

  1. Find det i naturen, eks. stå op ad et træ med lukkede øjne og mærk træets styrke og ro bag din ryg og lad din krop smelte sammen med træets stamme. Eller brug alle dine sanser på din gåtur, lyt, duft, se, mærk, smag naturen. Eller betragt foranderligheden i naturen, at noget spirer, blomster og senere forgår, sådan er det også i vores liv, intet varer evigt, derfor giver det ikke mening at klynge sig til ting og mennesker. Det giver kun lidelse, når vi finder ud af, at det ikke kan lade sig gøre.
  2. Observer dit åndedræt. Sid i skrædderstilling eller med ret ryg op ad en væg/pude og mærk, at indånding sker og at udånding sker, at din krop udvider sig på indånding og søger tilbage på udånding. Gør det hver morgen i 10 minutter og udvid eventuelt med tælling på åndedrættet, når du er fortrolig med den rene observation af din indånding og udånding.
  3. Tælling på åndedrættet, sætter vores normale åndedræt ud af spil, vores normale åndedræt følger gamle tanke -og handlemønstre hånd i hånd, så det er forfriskende, at ændre sit åndedræt og mærke, at man kan trække vejret anderledes, det påvirker vores sind direkte. Når man tæller på åndedrættet øver vi os også i at holde vores livsenergi inde i vores krop og vi stimulerer vores parasympatiske nervesystem på hver forlænget udånding. Det parasympatiske nervesystem står for genopbygningen og restitutionen i vores krop på celleniveau. Når vi tæller på åndedrættet optager vi mere ilt i kroppen, både fordi vi trækker vejret igennem næsen men også fordi vi trækker vejret dybere. I Runhome Yoga bruger jeg altid tællingen 4 – 4 – 6 – 2. Vi trækker vejret ind gennem næsen mens vi tæller til 4 inde i os selv, holder vejret(energien inde) mens vi tæller til 4, ånder ud gennem næsen mens vi tæller til 6 og holder pause mens vi tæller til 2 osv.. Til Runhome Yoga workshop, lærer du denne tælling at kende og bliver fortrolig med den.
  4. Mærk din krop. Når nu du alligevel sidder og observerer din vejrtrækning, kan du lige så godt bruge lidt tid på at mærke din krop. Mærk først din bløde mave i kraft af din vejrtrækning og lad så blødheden og afspændtheden smelte ned ad din krop og mærk underliv, ben, fødder osv. Lad også blødheden smelte opad og mærk din bløde afspændte brystkasse, hals, kæber, læber, pande osv.                                         Til Runhome Yoga workshop guider jeg dig igennem kropsscanningen, så du kan praktisere den derhjemme og du kan få tilsendt en lydfil.
  5. Integration af tælling på åndedræt med yogaøvelser. For at speede din proces op vil jeg i mine workshops lade ovenstående tælling på åndedrættet(4-4-6-2) smelte sammen med de yoga-øvelser som vi laver. Det giver en dobbelt effekt. Yogaøvelser er i sig selv banebrydende for krop og sind og når vi så arbejder med vores vejrtrækning samtidig, så sker der noget! Jeg har i et 1/2 år udforsket denne kombination og kan mærke på min egen krop, at det virker og det vil jeg gerne give videre.

Når vi arbejder med ovenstående punkter og prøver at blive mere nærværende og rolige omkring os selv og vores liv, så kommer gevinsten:img_6890

  1. Roen spreder sig som ringe i vandet, ud fra dig og ud på dine omgivelser. Din familie synes måske du bliver mere rolig, du lander blidere på jobbet hver morgen, du sover bedre, smiler mere, har mere overskud om eftermiddagen. Og det du stråler ud, får du tilbage. Den positive og kærlige proces imellem dig og verdenen er sat igang.
  2. Du bliver bedre til at håndtere dit følelses -og tankeliv. Vi kan ikke lade være med at tænke og reagere på omverdenen. Det er vores grundbetingelser som mennesker. Men vi kan tage ansvar for vores reaktion. Vi kan nå at spotte vores reaktion og vælge ikke at lade den påvirke os selv og andre med følelser som løber afsted med os og efterlader lidelse i kølvandet. Til Runhome workshops kommer vi omkring eksempler omkring tanke -og følelsehåndtering.

Jeg ønsker Jer alle en dejlig weekend

P.s. Der er 2 pladser tilbage på workshoppen, meld dig til under begivenheder på min Runhome facebookside eller skriv til mig 🙂